Timp de citire: 9 minute
4. Alimentaţie echilibrată

plates full of salad and sweet food - diet and breakfast

Despre acest subiect găsiţi sute, poate mii de materiale pe internet, în biblioteci şi la consultanţii de specialitate. Eu vreau să mă opresc doar asupra câtorva aspecte, care nu vor conţine nici substanţe nici soluţii minune. În ultimii 8 ani, de când sunt Membru Independent Herbalife, am învăţat de la cei mai reputaţi medici nutriţionişti la nivel mondial, am mers direct în arena luptelor cu kilogramele consiliind câteva zeci de oameni în mod direct ca antrenor pentru un stil de viaţă sănătos, dar, cel mai important, am coborât şi în adâncurile mele, descoperind lucruri pe care nu le ştiam despre mine în raport cu alimentaţia şi găsind soluţii practice pentru a avea câştig de cauză.

În primul rând este vital pentru sănătatea noastră (mentală, mai ales) să ne concentrăm asupra termenului „echilibrat” din titlul acestui punct. Universul înseamnă echilibru (este dovedit matematic acest lucru), natura tinde întotdeauna către echilibru prin procesele ei, așadar şi oamenii vor fi fericiţi din punct de vedere alimentar doar dacă păstrează un echilibru între mâncare sănătoasă, gust şi cantitate. Sigur că alimentaţia modernă speculează cel mai mult gustul şi aspectul hranei, zăpăcindu-ne papilele gustative şi creîndu-ne dependenţe nebănuite. Zahărul, monoglutamatul şi alte astfel de substanţe atacă subtil dar nemilos, discernămîntul nostru când vine vorba de alegeri alimentare. Pe de altă parte, mâncarea sănătoasă nu este întotdeauna cea mai bună la gust. Eu însămi, dacă vreau să îmi fericesc papilele gustative, aş alege fără să clipesc o amandină în locul unei salate de roşii şi castraveţi. Dar, nu spune nimeni să nu mai mănânci niciodată în viaţa ta ceva ce îţi place foarte mult. Poţi să îţi faci poftele ocazional, controlat şi asumat şi, în rest, să adopţi obiceiuri sănătoase. Cum? Prin informare, testare, cunoașterea corpului tău şi, după ce ai ajuns la o concluzie aflată în echilibru cu plăcerile tale şi cu principiile sănătoase, fă un efort timp de 21 – 30 de zile şi respectă cu stricteţe acele principii şi gata. Obiceiul va fi implementat şi va veni totul de la sine.

În al doilea rând, vă sfătuiesc să luaţi suplimenţi. Deja toate studiile arată că aportul nutritiv al alimentelor, chiar dacă sunt bio, a scăzut foarte mult. Practic, dacă acum 50-60 de ani bunicii noştri mîncau un măr şi luau o anumită cantitate de nutrienţi, azi noi ar trebui să mâncăm cam 10 mere pentru a lua aceeaşi cantitate. Așa că, este excelent dacă putem mânca cât mai bio, dar este vital pentru funcţionarea optimă a organismului nostru să aibă un combustibil complet zilnic, pe care îl putem asigura cu suplimenţi. Am o singură menţiune: suplimenţi nu înseamnă vitaminele sintetice din farmacii. Înseamnă vitamine, minerale, fibre si alţi nutrienţi extrase din plante şi apoi tabletizate prin deshidratare şi presare la rece.

În al treilea rând, unii dintre noi au nevoie să citească puţină psihologie şi să facă puţină introspecţie pentru a vedea cauzele mâncatului nesănătos în situaţia personală. Dacă ştii care este cauza, o să-ţi fie mai uşor să controlezi procesul de corectare a alimentației. Medicul David Heber, unul dintre cei mai reputaţi nutriţionişti la nivel mondial, spune că oamenii mănîncă mult sau nesănătos, din necunoaştere, datorită tehnicilor de marketing manipultoare (gust, miros, imagini, oferte speciale gen 2 la pret de 1), din lipsă de bani sau din motive psihologice. Mass media ne spală creierul cu imagini despre cum ciocolata înseamnă iubire, despre cum cafeaua de dimineaţă îţi aduce fericirea, sau cum cremwurştii reunesc familia la masă. Așa că, părerea mea este că mâncatul nesănătos, de multe ori, ne aduce o satisfacţie pe care nu o simțim în alte arii importante pentru noi. De exemplu, eu am descoperit că dependenţa mea de dulciuri a survenit încă din copilărie când încercam să acopăr lipsa de afecţiune pe care o simțeam din partea părinţilor mei. Mâncând prăjituri de la cofetărie obțineam o satisfacţie imediată, iar faptul că părinţii mei îmi dădeau bani pentru asta, îmi arăta că dragostea lor pentru mine este încă acolo. De fapt, ce se întâmplase? Tocmai apăruse pe lume sora mea, aveam 6 ani, dintr-o dată nu mai eram eu centrul universului părinţilor mei. De fapt dragostea părinţilor normal că nu dispăruse, dar eu nu am ştiut să gestionez toate schimbările apărute. Pe de altă parte nici nu am ştiut cum să le comunic ce simt şi nici părinţii mei nu au observat lucrurile acestea, așa că, ceea ce iniţial a fost doar încercarea mea de a acoperi un gol, apoi a devenit dependenţa pe care zahărul o creează. Când am realizat cauza pentru care eu, într-o situaţie tensionată, mă refugiam lângă o ciocolată, mi-a fost mult mai uşor să conştientizez că pofta de dulce nu mă ajută în plan psihic decât pe moment, şi am reuşit să reorientez foarte rapid acea energie către rezolvarea situației în care mă aflam.

Nu e uşor să faci astfel de introspecţii şi nu e uşor nici să descoperi lucruri din copilăria ta, dar, eu cred sincer că cine vrea o viaţă fericită trebuie să își verifice şi să işi consolideze fundaţia pe care își clădeşte această viaţă. Dacă ai o rană în trecutul tău, dar eşti ambiţios şi cu voinţă puternică, vei reuşi să faci lucruri şi fără vindecarea necesară. Dar va fi ca atunci când ai o rana produsă de pantof, o pansezi, pui pantoful la loc şi te pui pe alergat. Poţi să ignori durerea, probabil că vei reuşi să alergi foarte mult şi vei obţine ce ţi-ai propus, dar, la sfârșitul zilei, nu vei putea ignora rana de la picior care acum e mai adâncă şi mai dureroasă. Te vei întoarce mereu la ea până te vei hotărî să o îngrijeşti şi să o vindeci.

În al patrulea rând, din experienţa mea, am observat că cel mai bine reuşeşti când ai un antrenor alimentar, cineva care să te sprijine. În munca mea din Herbalife am vazut oameni care, pentru că nu au acceptat ajutorul unui consultant, au dus un timp lupta singuri, dar apoi au abandonat-o. Dar am avut şi persoane care s-au decis să acţioneze în baza experienței şi cunoștințelor nostre, iar rezultatele lor au fost spectaculoase: de la persoane care s-au îngraşat (pentru că asta voiau), s-au detoxifiat şi au mai multă energie şi sănătate, până la persoane care au slăbit necesarul lor de 2 kg, 7 kg, 13 kg sau chiar 40 kg sau 60 kg şi se menţin şi în ziua de azi.

5. Sport

Din nou, sunt atât de multe surse de unde aflăm ce exerciţii sunt potrivite în funcţie de ceea ce doreşti să obţii, cu nivele diferite de dificultate şi pentru fiecare categorie de vârstă, încât nu e cazul să mă mai bag şi eu, mai ales că nu e un domeniu în care eu să fiu specialistă. Eu pot să vă spun doar din experienţa mea. În copilărie făceam multă mişcare, în facultate chiar am făcut parte din trupa de dans a facultăţii. După ce am intrat în câmpul muncii, cu sedentarism toată ziua, am avut diverse perioade în care făceam sport acasă. Odata am fost chiar şi la aerobic. Am avut şi perioade de sedentarism total, dar am descoperit un lucru foarte important: nimic … dar NIMIC nu se compară cu energia, satisfacţia şi buna dispoziţie pe care o ai atunci când faci în fiecare dimineaţă sport. Da, este greu, este plictisitor, îţi vine să renunţi sau îţi este greu să începi, este dureros în primele zile pentru că poţi face febră musculară, apoi devine iar plictisitor (cel puţin așa se desfăşoară procesul la mine), dar toate beneficiile imediate şi pe termen lung sunt maxime şi nu pot fi comparate cu efortul, minim dealtfel, de a face sport zilnic. Fără mişcare ni se anchilozează articulaţiile, ni se sfărâmă oasele pentru că cea mai bună asimilare a calciului este în urma mişcării, ne slăbesc muşchii spatelui şi toată greutatea corpului rămâne pe coloana (dacă mai ai şi un pic de surplus şi o muncă sedentară, gata hernia de disc – ajungi pe masa de operaşie), te cocoşezi, îţi pierzi buna dispoziţie şi nu mai eşti eficient în gândire. Nu contează ce fel de mişcare faci. Fie că mergi la sală, la aerobic, la înot, faci yoga, alergi, fagi exerciţii acasă, mergi la dans, mergi 30 min în ritm alert către serviciu sau faci gimnastică medicală, important este să ai consecvenţă în efectuarea mişcării. Unii preferă să facă sport mai intens timp de o oră – două de 2-3 ori pe săptămână, alţii să aibă 30 min zilnic. Eu prefer a doua variantă, pentru că o pauză, fie ea şi de o zi, îmi ia avântul şi îmi cresc șansele să mă las de mişcare.

Eu am făcut mişcare inclusiv în perioada sarcinii, până aproape să nasc şi mi-a prins foarte bine, pentru că am născut natural. Recunosc că viaţa de proaspătă mămică m-a bulversat puţin şi nu am mai făcut mişcare așa cum mi-aş fi dorit. (Am avut doar o încercare de vreo săptămână în care alergam pe scările blocului de la et 8 la parter şi invers, pentru că atât îmi permitea timpul alocat fiicei mele de 2-3 luni pe atunci, dar nu am perseverat). Așa că profit de ocazie să îmi iau un angajament în faţa voastră că voi reîncepe de azi să fac mişcare 🙂

6. Disciplina financiară

Iată că am ajuns şi la bani. Sunt o mulţime de zicale care ne-au modelat convingerile de-a lungul timpului:

  • Banii nu aduc fericirea
  • Nu am bani dar am noroc în dragoste
  • Banii sunt ochiul dracului
  • Iubirea trece prin stomac
  • Banii nu aduc fericirea, dar o întreţin
  • Dacă nu ai bani, miroşi a prost

3În funcţie de educaţia din familie, fiecare din noi are mai mulţi sau mai puţini bani, mai multe sau mai puţine datorii. Nu am să menţionez aici influenţa şcolii pentru că ea este inexistentă. Oricum, în afară de a deveni niște angajaţi obedienţi ea nu ne învaţă. Dar familia şi mediul din imediata noastră apropiere, ne influențează foarte mult.

După ce am lucrat cu persoanele din echipa mea, persoane provenite din diverse medii şi cu diverse niveluri de studii în diferite domenii, dar şi în urma confruntării cu propriile limite, am ajuns la concluzia că sunt extrem de puţini oameni care ştiu să își gestioneze banii. Nu spun că sunt puţini cei care AU bani, ci sunt puţini cei care ÎŞI GESTIONEAZĂ corect banii. Iar asta este în strânsă legătură cu bogăţia. Toate cărţile de specialitate, toţi autorii spun că dacă gestionezi bine bani puţini, vei gestiona bine şi bani mulţi, că dacă ţii la bani şi îi pui deoparte, vor ţine şi ei la tine şi îţi vor rămâne alături, că e bine să iubeşti oamenii şi să te foloseşti de bani şi nu invers, şi atunci vei deveni bogat.

O să spuneți că banii nu sunt totul în viaţă, iar fericirea noastră nu poate depinde de ei. Iar eu o să fiu de acord cu această frază, doar că voi mai adăuga un cuvânt: „Fericirea noastră nu depinde NUMAI de bani. ” Chiar dacă ai sănătate, o familie frumoasă, un job de care eşti pasionat, tot nu vei fii maxim de fericit când îţi vei duce familia doar într-o vacanţă la ţară pentru că altceva nu îţi permiţi, sau când copilul tău va avea o înclinaţie spre o activitate costisitoare, iar tu nu vei avea bani suficient să îl susții. Nu mai are rost să menţionez situaţia în care un membru al familiei tale are o problemă de sănătate şi ai nevoie de mulţi bani, iar tu poate nici nu mai poţi munci atât de mult, pentru că trebuie să îi fii aproape pe timpul bolii. E clar că fericirea ta scade în aceste situaţii sau dispare complet. Deci, cel mai bine este să ai bani, să ai mai multe suse de venit şi, neapărat bani economisiţi.

Cum economisim? Ordinea corectă a paşilor este: după încasarea venitului, 10% pun deoparte şi abia după aceea stabilesc cheltuielile. Este greu? Pentru o persoană obişnuită să economisească nu este greu, este natural. Dar pentru o persoană ca mine este crâncen. Simt aproape o durere fizică atunci când îmi doresc să cumpăr ceva şi ştiu că am niște bani undeva deoparte şi mi-am promis că nu intru în ei. Dar, este foarte important pentru starea ta de bine generală. Soţul meu are o vorbă: „Imaginează-ţi că nu i-ai avut niciodată. Sunt oameni care au venituri mai mici cu 10% decât tine? Se descurcă şi fără ei? Așa ne putem descurca şi noi fără cei 10% economisiţi.” Şi, adevărul este că te simţi mult mai relaxat atunci când ştii că ai ceva bani pe care îi poţi folosi într-o situaţie limită. Trebuie să specific că situaţie limită nu este când te grăbeşti şi vrei să iei taxiul în loc să aştepţi încă 10 min autobuzul, nici când o geantă foarte frumoasă, sau un gadget este la reducere.

De ce e important să ai bani puşi deoparte? Pentru că viaţa nu e perfectă, şi când se va gândi să te pună la încercare (prin orice mijloc – problemă de sănătate, criză economică, evenimente neprevăzute), tu să ai liniştea psihică pentru a te ocupa de ceea ce e important în acel moment, nu să ai şi grija banilor. Pe de altă parte, banii sunt tot o formă de energie, iar zicala „ban la ban trage” este foarte adevărată. Personal am trăit şi situaţia în care nu numai că nu aveam bani economisiţi, dar aveam chiar datorii, şi nu aveam spor în nimic. Nu reușeam să mă echilibrez nicicum. Am trăit şi situaţia în care am pus deoparte bani, chiar dacă aveam şi datorii în acelaşi timp, iar banii parcă veneau altfel la mine şi imediat începeam să mă echilibrez şi să plătesc şi din datorii.

Nu mă credeți? Testaţi! 🙂

7. Credinţă

4Am adăugat acest ingredient la final, dar nu pentru că este în ultimul rând, ci pentru că acest ingredient trebuie să se afle deasupra tuturor lucrurilor pe care le facem în viaţă. El nu se referă la a fi religios. Ci se referă la a crede în ceva cu tărie. Fără credinţă în tine, în Univers, în Dumnezeu, în oamenii din jurul tău, în visele tale nu poţi realiza ceva durabil. Printre situaţiile de viaţă pe care le-am cunoscut am observat de multe ori cum poţi să distrugi singur ceea ce construieşti doar pentru că nu eşti susţinut de credinţă până la capăt. Dar am cunoscut şi oameni care, aparent nu aveau nimic: nici capacităţi, nici abilităţi, nici susţinere, poate nici voinţă foarte mare, dar aveau o credinţă de nestrămutat cu care modificau totul, ca prin magie, în drumul lor spre ceea ce doreau să obţină.

Așadar, vorbeam la începutul articolului despre timpul necesar pentru a aplica toate aceste puncte. Ei bine, puteţi oberva că atitudinea pozitivă, credinţa, alimentaţia şi disciplina financiară sunt niște stări de fapt, nu presupun timp în plus faţă de ceea ce faceţi deja. Iar celorlalte, hobby, citit şi sport le puteţi aloca, pentru început maxim o oră pe zi. Iar dacă faceţi din hobby o profesie, deja timpul va deveni prietenul vostru.

Succes!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.